Vier dagen in St. Lucia Zuid Afrika - Reisverslag uit Durban, Zuid-Afrika van Astrid,William, Laura Beers - WaarBenJij.nu Vier dagen in St. Lucia Zuid Afrika - Reisverslag uit Durban, Zuid-Afrika van Astrid,William, Laura Beers - WaarBenJij.nu

Vier dagen in St. Lucia Zuid Afrika

Door: Astrid, William en Laura

Blijf op de hoogte en volg Astrid,William, Laura

30 December 2014 | Zuid-Afrika, Durban

Het is 6.00 uur in de ochtend en ik lig te luisteren naar alle dieren geluiden. Heel tegenstrijdig want St lucia is een echt toeristenstadje aan de Indische Oceaan. Maar ook is het onderdeel van een groot beschermd natuurgebied. Nadat de Engelsen het heel lang geleden veroverd hadden en alles met hekken hadden afgezet en veel dieren uitgestorven waren heeft Nelson Mandela er voor gezorgd dat er in 1999 weer een open park kwam. Waar de natuur weer zijn gang kon gaan. Er is een heel groot meer met brak water waarin zoveel dieren leven zoals het nijlpaard, de krokodil en zelfs de haaien. De rivier die helemaal vanuit zee via het meer het binnenland ingaat is een woud van verschillende bomen bloemen en planten. Hier leven de visarend, kingfishers,verschillende reigers en nog veel meer bijzondere vogels.
Toen wij aankwamen bij ons bed & breakfast het Elephant Coast house werden we heerlijk in het Nederlands ontvangen. Ciska en Albert hebben sinds 1 1/2 jaar deze b&b overgenomen. Het ziet er fantastisch uit met een gezellige eetkamer die uitkijkt op de mooie tuin. De kamer is ruim met zitje en heerlijk bedden. Wij zijn direct even naar het strand gereden. Via een houten loopbrug wat het meer van het strand scheidt liepen we naar de Oceaan. Vreemd gevoel in je buik want je ziet in het meer de krokodillen en nijlpaarden liggen. Het zand op het strand is mooi bruin maar toch krijg je zwarte voeten. Er zit nl titanium in. Nou dat heb ik ook in mijn rug. Dus dat voelt speciaal. Je kunt het zo weer afvegen. Daarna een drankje genomen bij een barretje de sky boot club, wat bekend staat om het uitzicht op het water waar de nijlpaarden er uit komen. Dan deed er ook eentje. Jee wat zijn die dieren groot. Nu heeft deze week heel Zuid Afrika vrij dus we waren niet de enige die stonden te genieten van al dat moois. Iedereen roept dat het zo druk is, maar wij vinden het allemaal wel mee vallen. In de avond een keer niet gegeten in een restaurant maar heerlijk een broodje gekocht bij de Spar. Elke dag vlees of vis en groente en patat is wel wat veel.
Dag 2 hebben we uitgeslapen tot 7.45 dan want in het b&b start het ontbijt om die tijd. En liever niet later. Daarna zijn we het natuurpark in gegaan met weer een ochtend met veel regen. Maar uiteindelijk kwamen we aan bij het uiterste puntje van het park Cape Vidal daar scheen de zon en zijn we heerlijk een paar uur op het strand gaan liggen. Dit deel ligt al weer vlakbij Mozambique. Op de terugreis wat toch nog zo,n 37 km was spotten we veel dieren. Snoezige maar zeer brutale aapjes, groep neushoorn, zebra's, gnoes, een manke grote aap, impala,s, buffels. En dat vanuit onze eigen auto. In de avond maar weer een keer uit eten waarbij William de heerlijkste gamba's tot nu toe heeft gegeten. Dat alleen al is een reden om een keer terug te komen. Net terug thuis met een kopje thee en koffie zien we in het donker twee nijlpaarden in de tuin langs komen. Het gaat zo snel dus we heb niet eens een foto kunnen maken. Shit wat zijn die beesten groot en log en zo gevaarlijk. De laatste volle dag breekt aan we gaan fietsen met een gids van Shakabarker. Lokaal reisburo heb ik in nl al geboekt. Drie mountainbikes met heel veel versnellingen staan klaar. Oeps we zijn wel Hollanders maar zoveel fietservaring hebben we nu ook weer niet. Maar achteraf viel het allemaal wel mee. Behalve flink veel zadelpijn en we zijn goed verbrand. Geen zon wel insmeren dus. Waren we ff vergeten. De gids nam ons mee naar allerlei natuurgebieden in de omgeving. Hij en Laura zagen zelfs een baby slang. Van een gevaarlijk soort. Maar we zagen bijzondere krabben krokodillen op het droge. Onze gids woont zelf nog in een stam had inmiddels 7 kinderen waarvan de oudste 22 en de jongste 2 maanden. hij heeft zijn eigen vrouw ooit moeten betalen voor een aantal koeien en een geit. Nu huwelijken ze uit voor een magnetron. Hij vertelde onderweg veel over rituelen met bladeren en grassen. Wat een geweldige verhalen zijn dat. Zeker een aanrader om deze excursie te gaan doen. Eind van de middag worden we met een truck opgehaald ook door Shakabarker tours want we gaan varen. Zij hebben een kleine boot voor max 15 personen, waarbij je dichter bij de dieren in het water en aan de waterkant jan komen. We zien al snel diverse kuddes met nijlpaarden op hun gemak liggen. En daarna een hele groe vogel de Kingfisher, en een nest met jonge vogels. Een krokodil komt voorbij maar verdwijnt vervolgens 15 minuten naar beneden.
Leuk voor de foto. Maar daarna zien we plots een bulshark of stierhaai. Dus alle voetjes en handjes naar binnen. Haha hadden we toch al. Na 2 1/2 uur varen we terug. Mooie zonsondergang en nog ff genieten. En vandaag dus vroeg wakker en straks gaan we op doorreis naar Howick in het zuiden van de Drakensbergen. Beroemd om zijn waterval en morgen gaan we daar een Canopy Tour doen. Aan staalkabels over het woud glijden. Schijnt nogal bijzonder te zijn, dus dat doen we om dit bijzondere jaar af te sluiten.

• 30 December 2014 - 09:10

Rianne:

Tjeetje, wat en reis zeg. Wat maken jullie veel mee.

• 30 December 2014 - 17:46

Greja:

Nou idd wat een mooie reis maken jullie!
    Veel plezier nog xx