Rondreis met de auto - Reisverslag uit Évora, Portugal van Astrid,William, Laura Beers - WaarBenJij.nu Rondreis met de auto - Reisverslag uit Évora, Portugal van Astrid,William, Laura Beers - WaarBenJij.nu

Rondreis met de auto

Door: Astrid en William

Blijf op de hoogte en volg Astrid,William, Laura

24 Mei 2015 | Portugal, Évora

Na een heerlijke week aan de Algarve is het nu tijd om verder Portugal te ontdekken en we gaan deze week rijden richting Lissabon.
Dit kun je in 1 dag doen, want over de tolweg van Albufeira naar Lissabon is het maar 299 km.
Maar wij gaan er uiteindelijk een week over doen. We rijden via Evora naar Sesimbra en komen uiteindelijk in Lissabon uit.

We beginnen het eerste stuk wel via de tolweg A2, Schitterend aangelegd en erg rustig om te rijden. Maar bij Castro Verder gaan we de binnenlandse route volgen dwars door de Alentejo. Deze streek staat bekend om zijn kurkbomen en zijn wijngaarden.
We lunchen onderweg in Aljustrel. Een gezellig klein dorp,witte huisjes en een aantal winkeltjes. Dus even shoppen want in Portugal zijn overal mooie schoenen, tassen en bijbehorende portemonnees te koop. Erg modern ook met hun kledingzaken.
We rijden door Ferreira de Alentejo en zien daar nog een oud kasteel. Onderweg zien we ook nog de oude windmolens, waar vroeger Portugal erg bekend om was. Het landschap vinden wij te vergelijken met een natuurpark in Zuid-Afrika. Grote vlaktes met heel veel kurkbomen en af en toe een meertje er tussen gelegen. We zien grote aantallen met ooievaars en hun jong op hun nesten zitten en lopend op deze vlaktes. Het zijn er wel meer dan 150. Zelfs in een elektriciteitsmast ontdekken we negen nesten, allen bezet. Mooi voor mij om te fotograferen.
Uiteindelijk komen we rond 14.00 uur aan in Evora. Voor deze omgeving een vrij grote plaats op een heuvel met een hele oude kern, Het staat niet voor niets op de werelderfgoedlijst.
De Pousada de Convento de Evora waar we slapen is wat moeilijk te vinden. We hebben de oplader van de TomTom vergeten dus we moeten het weer ouderwets van een wegenkaart hebben. Dat geeft af en toe wat problemen en discussies haha.
Maar gelukkig het is niet helemaal onze fout want de Pousada staat hier bekend onder een andere naam namelijk Pousada dos Loios, midden in de oude kern van het dorp.
Dit gebouw is ontstaan in 1485. Ooit woonden hier ook de monniken en nu slapen wij in een heel bijzondere kamer. Zo'n grote en hoge kamer met bijzonder gewelven in het plafond en een grote vuurplaats. De badkamer heeft nog een ouderwets bad op pootjes. Maar gelukkig wel WIFI op de kamer.
Even kort nog rond gelopen in het dorp en daarna in de avond heerlijk gegeten bij een lokaal portugees restaurand Piparoza. Tafeltjes op straat een heerlijke fles wijn uit de Alentejo op tafel, beter kan het niet.
Vandaag gaan we verder ontdekken wat Evora te bieden heeft.